FAQ - Najczęściej zadawane pytania
 

Wasze pytania w temacie
Ekspres do kawy

 

Jaki ekspres wybrać ?
Odpowiedź: Przed zakupem ekspresu powinniśmy zastanowić się nad tym, jaką kawę pijemy najczęściej. Jeżeli gustujemy wyłącznie w kawach czarnych, warto kupić ekspres oferujący wyłącznie tego typu specjały bez spieniacza oraz przepisów na kawy mleczne. Bardzo istotna jest również przestrzeń zajmowana przez ekspres, dlatego dostosujmy jego rozmiary do dostępnego miejsca w domu czy biurze. Duży ekspres w małym pomieszczeniu będzie niewygodny i niepraktyczny, warto zatem dobrać jego rozmiary i wydajność do faktycznego zapotrzebowania. Określajmy również każdorazowo budżet, jaki chcemy na niego przeznaczyć – dostępne są ekspresy w szerokim przedziale cenowym od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Zdecydujmy zatem, jaką kwotę chcemy wydać i poruszajmy się w wybranym zakresie!

Jak utrzymać ekspres w czystości?
Odpowiedź: Zadbany ekspres to klucz do pysznej w smaku kawy, dlatego bardzo ważne jest, by nasz ekspres był zawsze utrzymany w czystości. Jeżeli urządzenie posiada wyjmowany blok zaparzający, przepłukujmy go często pod ciepłą wodą. Ważne jest aby nie stosować wybitnie gorącej wody ani nie używać detergentów! Pamiętajmy także o regularnym opróżnianiu tacy ociekowej, w której zbierają się resztki kawy oraz wody. Co więcej, jeśli spieniamy mleko dyszą pamiętajmy również, aby po zakończeniu odkręcić dyszę i ją opłukać! To samo tyczy się pojemnika na mleko w którym trzymamy mleko do spienienia. Regularne czyszczenie ekspresu to podstawa jego prawidłowej pracy! Trzeba również podkreślić, że ze względu na wilgoć i temperatury, również pojemnik na fusy jest mocno narażony na zanieczyszczenie, zwłaszcza od strony rozwijającej się pleśni. O porządny ekspres należy dobrze dbać, tylko wtedy będzie w stanie rzeczywiście służyć nam na długie lata.

Co lepsze: kawiarka czy ekspres automatyczny?
Odpowiedź: Podstawową różnicą w tym względzie jest wydajność. Ekspres automatyczny pozwala na szybkie przygotowanie kawy za naciśnięciem jednego przycisku. Możemy w krótkiej chwili przygotować nawet kilkanaście filiżanek aromatycznej kawy. Kawiarka wymaga od nas większej pracowitości i poświęcenia czasu. Różnica w smaku kawy wynika również z ciśnienia zaparzania. W ekspresie jest ono dużo wyższe niż w kawiarce, przez co z kawy wydobywa się więcej nut aromatycznych. Mimo to jeżeli pijemy kawę sporadycznie i lubimy proces jej przygotowania kawiarka jest doskonałym wyborem!

Nie stać mnie na ekspres, jak zatem mam zrobić dobrą kawę?
Odpowiedź: Istnieje wiele metod alternatywnych umożliwiających przygotowanie pysznej kawy bez konieczności używania ekspresu. Dla mniej wprawionych kawoszy doskonałym wyborem będzie kawiarka moka lub tak zwana praska francuska (french press). Dla bardziej zaawansowanych proponujemy aeropress bądź drip. Wszystkie te metody pozwalają przygotować aromatyczną kawę przy niewielkim wkładzie finansowym. Wielu koneserów podkreśla, że prawidłowo przygotowana kawa tymi metodami smakuje niemal jak we włoskiej kawiarni! Trudno nie wspomnieć i o tym, że część z tych metod dopiero podbija polski rynek i nie są one jeszcze aż tak popularne, dzięki czemu bez trudu pozytywnie zaskoczymy rodzinę i przyjaciół tak smakiem, jak i oryginalną metodą przyrządzania kawy.

 

Wasze pytania w temacie
Kawy

 

Arabica czy Robusta, która lepsza?
Odpowiedź: Nie można jednoznacznie stwierdzić, które z ziaren są lepsze. Arabica uważana jest za ziarno bardziej szlachetne i delikatne, co ma też odzwierciedlenie w wyższej cenie. Robusta natomiast posiada mocny, intensywny smak, który dla wielu miłośników kawy jest definicją aromatycznego napoju. Doskonałym wyborem jest korzystanie z mieszanek tych dwóch ziaren, dzięki czemu poczuć możemy pełną głębię i walory obu typów kawy! Warto również zaznaczyć, że ziarna arabica mają mniejszą zawartość kofeiny, przez co mieszanki z jej udziałem cechują się lekkością i aksamitnością. Obie zdecydowanie godne są spróbowania.

Jaka temperatura wody do kawy?
Odpowiedź: Przede wszystkim pamiętajmy, że kawa nienawidzi wrzątku! Nigdy nie zalewajmy kawy wrzątkiem, bez względu na to, jaką metodą przygotowujemy nasz specjał. Zbyt wysoka temperatura niszczy najsmaczniejsze i najlepsze związki zawarte w kawie. Najbardziej optymalna temperatura parzenia kawy to przedział 88 - 94 stopni Celsjusza. Jest to najbezpieczniejszy zakres, w którym kawy są w stanie oddać nam to, co najlepsze. Mówiąc natomiast o ekspresach ciśnieniowych, jeżeli istnieje możliwość regulacji temperatury, warto trzymać się temperatur powyżej 90 stopni Celsjusza.

Jaką kawę wybrać, ziarnistą czy rozpuszczalną?
Odpowiedź: Zdecydowanie ziarnista! Kawa rozpuszczalna w trakcie przygotowania traci większość swoich aromatów i smaków, przez co jest o wiele mniej intensywna od kawy ziarnistej. Ponadto poddawana jest wielu procesom ekstrakcji, które zabijają pro-zdrowotne właściwości kawy. Świeżo zmielona kawa ziarnista jest najlepszym wyborem dla każdego, kto szuka prawdziwego, intensywnego smaku. Warto również zaznaczyć, że wszystkie dostępne metody parzenia opierają się na zmielonej kawie ziarnistej, dlatego jeżeli chcemy z nich korzystać – sięgnijmy właśnie po kawę ziarnistą. Już po krótkiej analizie dobitnie widać, że to właśnie wybór kawy ziarnistej okazuje się bardziej przemyślanym wyborem - z korzyścią tak dla naszego podniebienia, jak i dla zdrowia.

Gdzie trzymać kawę?
Odpowiedź: Aby zachować pełną świeżość naszej kawy, powinniśmy trzymać ją w szczelnym miejscu, tak by zapewnić jej ochronę przed czterema głównymi czynnikami szkodzącymi jej smakowi. Wspomniane, destrukcyjne elementy to: wilgoć, światło, wysoka temperatura oraz powietrze. Najlepiej skorzystać ze specjalnych woreczków strunowych, które uniemożliwiają dostęp powietrza. Przechowujmy kawę w ciemnym suchym miejscu z dala od źródeł ciepła, a z pewnością utrzyma swój aromat na długi czas. Pamiętajmy również by nie trzymać jej w lodówce! Tylko przestrzegając powyższych, ścisłych reguł, możemy sprawić, by nasza kawa smakowała rzeczywiście tak, jak wskazuje to jej pochodzenie i palarnia.

Co to jest crema?
Odpowiedź: Jest to aromatyczna warstwa piany, która powstaje na powierzchni espresso w trakcie jej przygotowywania w ekspresie ciśnieniowym. Uważana jest sama w sobie za wyznacznik prawidłowo zaparzonej kawy i podkreśla smak oraz aromat całego napoju. Crema powstaje pod wpływem wysokiego ciśnienia generowanego przez ekspres, które wytrąca oleje i substancje odżywcze z ziaren. Pod wpływem temperatury karmelizuje się również cukier tworząc charakterystyczną piankę na powierzchni filiżanki. Crema chroni powierzchnię naparu przed utratą ciepła oraz zawiera największą ilość wonnych związków. Jak zatem widać, nie jest to wyłącznie kwestia ozdoby - crema to dosłownie i w przenośni ukoronowanie prawdziwego espresso!

Ile kaw dziennie mogę wypić?
Odpowiedź: Dawka, jaką uważa się za optymalną oscyluje w okolicach 3 miligramów kofeiny na kilogram masy ciała. Warto jednak pamiętać, że u osób pijących kawę ta wartość naprawdę rzadko kiedy powinna być niższa. Zwróćmy również uwagę, że szczyt działania kofeiny obserwuje się po około godzinie od spożycia, a okres półtrwania - czyli czas, kiedy stężenie kofeiny zmniejszy się do połowy różni się znacznie u każdej osoby. Może trwać od 3 do nawet 11 godzin! U większości osób warto jednak przyjąć, że około 4 filiżanki czarnej kawy stanowią będą bezpieczną granicę, która nie wpłynie niekorzystnie na organizm. Większe ilości mogą negatywnie wpływać na sen i pogarszać jego jakość lub opóźniać moment zaśnięcia, szczególnie jeśli kawa spożywana jest w drugiej połowie dnia. Powyższe nie stanowi jednak w żadnych względzie porady lekarskiej, a osoby szczególnie wrażliwe na pobudzenie lub uczulone, bezwzględnie powinny skonsultować skład i szczegóły swojej diety, w tym spożywane napoje, z właściwym lekarzem.

Czy kawa jest szkodliwa?
Odpowiedź: Umiarkowane spożywanie kawy nie jest uważane za szkodliwe. Wręcz przeciwnie, świeżo zmielona kawa ziarnista posiada wiele związków, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Kofeina działa pobudzająco na pracę kory mózgowej, jak i generalnie całego centralnego układu nerwowego. Zmniejsza ona również uczucie zmęczenia oraz napięcie mięśni. Regularne spożywanie kawy wpływa pozytywnie na układ trawienny pobudzając soki żołądkowe do wydajniejszej pracy. Wykazano nawet, że picie kawy obniża ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Ponadto, regularne picie kawy pozytywnie wpływa na pracę mięśni, przyśpieszając czas ich regeneracji po intensywnym treningu. Mówiąc zatem o wpływie kawy na zdrowie człowieka, uczciwie trzeba przyznać, że dobra, uważnie selekcjonowana i przygotowana kawa jest darem dla organizmu, a nie zagrożeniem.

Jak spienić mleko?
Odpowiedź: Aby cieszyć się doskonale spienionym mlekiem, będącym rozwinięciem serwowanych napojów kawowych, warto zaopatrzyć się w specjalne urządzenie, do którego wystarczy wlać odpowiednią ilość mleka i włączyć tryb spieniania. Po kilku chwilach maszyna przygotuje doskonałą, ciepłą mleczną piankę, która będzie stanowiła bazę naszych specjałów. Jeżeli natomiast nie dysponujemy takim urządzeniem, możemy skorzystać z dyszy spieniającej zamontowanej w ekspresie. Gorąca para pozwoli nam podgrzać i uformować mleczną piankę! Inne sposoby sprowadzają się do wykorzystania dość prostych i tym samym tanich sprzętów, ułatwiających mechaniczne spienienie mleka, które też mogą być dobrym wyborem, zwłaszcza w podróży, zważywszy na ich mobilne wymiary, ciężar i kształty.

Mielić kawę samodzielnie czy kupować już zmieloną?
Odpowiedź: Zdecydowanie zalecamy samodzielnie mielić kawę tuż przed jej zaparzeniem. Obecnie na rynku znaleźć możemy wiele młynków do kawy, zarówno elektrycznych, jak i ręcznych, które pozwalają na szybkie zmielenie ziaren kawy. Pamiętajmy, że już w kilka chwil po zmieleniu kawa traci część swojego cennego aromatu, dlatego tak ważne dla smaku kawy jest stosowanie świeżych ziaren i mielenie ich przed zaparzeniem. Jeżeli decydujemy się na kawę już zmieloną, musimy liczyć się z tym, że nasz specjał może być pozbawiony pełni aromatu i nie smakować tak intensywnie, jak przecież mógłby. Nie dziwi zatem fakt, że prawdziwi koneserzy zawsze zalecają stosowanie całych ziaren i mielenie ich przed zaparzeniem!

Czym różni się Latte od Cappuccino?
Odpowiedź: Te dwa najpopularniejsze i z pozoru podobne do siebie mleczne specjały różnią się od siebie kilkoma aspektami. Cappuccino to, najprościej mówiąc, espresso połączone w odpowiedniej proporcji ze spienionym mlekiem. Ten specjał podaje się zazwyczaj w filiżance o pojemności od 150 do 250 mililitrów. Aby mówić o prawdziwym cappuccino musimy stworzyć odpowiednie proporcje kawy oraz mleka. Na jedną porcję espresso przypada dokładnie pół szklanki spienionego mleka – to właśnie jest cappuccino. Caffè latte różni się zatem od cappuccino stosunkiem spienionego mleka do ilości ekstraktu kawowego. Caffè latte otrzymamy jeśli na pojedyncze espresso przypada więcej niż 200 mililitrów mleka. Latte pije się zwykle w wysokiej, przezroczystej szklance i wykorzystuje przy tym łyżeczkę o długiej rączce. Tak czy inaczej, dobry barista nie powinien mieć najmniejszych problemów ze wzorowym przygotowanie tak pierwszego, jak i drugiego rodzaju kawy.

Jakie mleko dodawać do kawy?
Odpowiedź: Mleczne specjały są bardzo popularnym typem kaw, nic zatem dziwnego, że wielokrotnie spotykamy się z zapytaniami, jakie mleko wybrać i jaka zawartość tłuszczu w mleku będzie optymalna. Bariści mają różne opinie na ten temat, jednak najczęściej uważa się, że uniwersalnym i dającym największe możliwości jeśli chodzi o smak oraz spienianie jest krowie mleko lekko odłuszczone o zawartości 1,5% tłuszczu. Warto jednak samodzielnie eksperymentować z zawartością tłuszczu w mleku lub jego pochodzeniem! Korzystanie z mleka migdałowego lub pozbawionego laktozy również jest ciekawym pomysłem!

Jak dobierać poziom zmielenia ziaren?
Odpowiedź: Aby znaleźć optymalny stopień zmielenia ziaren musimy zastanowić się, na jakiej kawie nam zależy, bo to właśnie nasz cel determinuje, czyli uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jak kawa powinna być zmielona. Kawa bardzo drobno zmielona, o konsystencji pudru idealnie nadaje się do klasycznej kawy po turecku. Kawa drobno zmielona, o konsystencji trochę drobniejszej niż cukier sprawdza się zaś znakomicie w ekspresie ciśnieniowym. Kawa średnio zmielona (przypomina piasek) jest doskonała do kawiarki i ręcznych zaparzaczy ciśnieniowych. Ostatecznie zaś kawa grubo zmielona najlepiej sprawdzi się w ekspresach przelewowych i french pressach.

Kto to jest barista?
Odpowiedź: Barista jest to osoba, która zawodowo zajmuje się wybieraniem, parzeniem, a także podawaniem kawy. Jest co coraz popularniejszy zawód w Polsce i niejednokrotnie spotyka się również specjalistyczne kursy na uzyskanie tego tytułu. Nie jest to proste zajęcie, dlatego, że barista musi cechować się kilkoma umiejętnościami – między innymi: znajomością gatunków kawy, wiedzą na temat metod parzenia i ekstrakcji, obsługi ekspresów, młynków i spieniaczy, a także właściwej obsługi klienta. Barista jest prawdziwym mistrzem kawowej sztuki i bycie kimś takim wymaga regularnego szkolenia, aby dotrzymywać kroku wszelkim rynkowym nowościom, jak i trendom.

 

Wasze pytania w temacie
Herbaty

 

Jaka herbata jest najzdrowsza?
Odpowiedź: Zarówno czarna, zielona jak i biała herbata posiadają w swoim składzie elementy, które jednoznacznie korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Uważa się jednak, że to biała herbata jest najzdrowsza, ze względu na najmniejszy stopień przetworzenia oraz dużą ilość substancji pro-zdrowotnych. Biała herbata posiada bardzo dużo antyoksydantów, polifenoli oraz flawonoidów, które niezmiernie korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Te przeciwutleniacze są doskonałą bronią przeciwko stanom zapalnym oraz nowotworowym. Należy jednak podkreślić, że pozostałe gatunki herbat również zawierają dobre dla zdrowia substancje, których regularne spożywanie z pewnością będzie miało pozytywny rezultat dla równowagi i higieny organizmu.

Jaki jest optymalny czas zaparzania herbaty?
Odpowiedź: Czas zaparzania zależy przede wszystkim od rodzaju herbaty jaki pijemy. Jeżeli zaparzamy herbatę białą (czyli, co należy podkreślić: najdelikatniejszą z herbat), to należy parzyć ją przez około 7 minut. Gdy rozkoszujemy się herbatą zieloną, to wówczas zalecanym jest poddać ją zaparzaniu przez okres 3 minut. Jeśli natomiast chcemy napić się klasycznej, czarnej herbaty -należy poświęcić jej od 3 do 5 minut. Zatem, jak widać, wszystko warunkuje rodzaj liści!

Ile jest gatunków herbat?
Odpowiedź: Na świecie codziennie spożywane są naprawdę najróżniejsze rodzaje herbat. Do najbardziej popularnych możemy zaliczyć: herbaty czarne, zielone oraz herbaty czerwone pu erh. Popularność zyskują również herbaty ziołowe, a także herbata rozpoznawalna pod nazwą Yerba Mate. Konsumenci doceniają również pełny i aromatyczny smak herbaty owocowej. Wyróżnić możemy także herbatę białą oraz herbaty Rooibos. Wszystkich gatunków nie sposób i tak podać, gdyż w zależności od konkretnej systematyki, można wymieniać również ich pod-rodzaje.

W czym pije się herbatę?
Odpowiedź: Wybór odpowiedniego naczynia, z którego pije się następnie herbatę w głównej mierze zależy od samego rodzaju herbaty. Upowszechnił się przy tym pogląd, że w krajach zachodniej Europy pije się herbatę w filiżankach, natomiast środkowo- czy wschodnioeuropejskie nacje preferują w tym celu szklanki. W dużej mierze jest to prawda, jednak nasz wybór nie ogranicza się przecież jedynie do filiżanki lub szklanki. Istnieją również ciekawe gliniane kubeczki, w których spożywa się herbatę w Indiach, jak również specjalne naczynia do herbaty matcha czy yerba mate. Warto o tym pamiętać, chociażby w kontekście wyboru prezentu dla najbliższej osoby.

Jakie składniki znajdziemy w herbacie?
Odpowiedź: Wśród składników, jakie możemy znaleźć w większości herbat, dominuje przede wszystkim element znany jako teina. Działa ona stymulująco na nasz układ nerwowy, pobudza i skutecznie zmniejsza uczucie zmęczenia. Teina występuje we wszystkich typach herbat, jednak w różnych ilościach – stąd nie można podać jednolitego współczynnika stężenia dla wszystkich jej rodzajów. Ponadto, w herbacie znajdziemy również prozdrowotne polifenole, które zwalczają wolne rodniki. Co więcej, herbata większości rodzajów bogata jest w witaminy A, C, D oraz E, a także związki takie jak żelazo i wapń. Szczegółowy skład poszczególnych składników znajdą Państwo na opakowaniu konkretnego typu herbaty. Każda niesie jednak ze sobą moc elementów składowych.

Czy herbatę należy pić z cukrem?
Odpowiedź: Cóż, niby o gustach się nie dyskutuje, jednak akurat w tym przypadku koneserzy tych aromatycznych trunków zdecydowanie odradzają picie herbaty z cukrem. Za takim rozwiązaniem przemawia wiele argumentów, ale podstawowym na który powołują się eksperci jest dowiedziony zresztą serią rzetelnych badań fakt, że cukier zaburza smak tego delikatnego napoju. Wystarczy powiedzieć, że przecież po posłodzeniu herbaty nie jesteśmy w stanie wyczuć różnicy między poszczególnymi gatunkami herbat, a ponadto cukier niszczy jej prozdrowotne właściwości!

Czy herbata ma kofeinę?
Odpowiedź: Zawartość kofeiny w herbacie różni się znacznie w zależności od rodzaju herbaty, sposobu parzenia, a także użytych liści. W każdym razie, zawartość kofeiny zmniejsza się wraz z wiekiem liścia. Jeśli chodzi o przyporządkowanie ilości kofeiny do koloru herbaty, to w herbacie białej znajdziemy najwięcej kofeiny (około 4,5%). Następne są herbaty zielone. Ogólnie rzecz biorąc, zawartość kofeiny zmniejsza się wraz ze stopnia przetworzenia. Około 2,5% kofeiny znajdziemy w herbacie czarnej. Natomiast najmniej bo około 1 % kofeiny jest w herbacie czerwonej i żółtej.

Jaka temperatura wody do herbaty?
Odpowiedź: Odpowiednia temperatura wody w procesie zaparzania herbaty odgrywa niezwykle istotną rolę w finalnym smaku kompozycji. W zależności od gatunku herbaty należy jednak dobierać właściwą, adekwatną temperaturę wody! Herbatę czarną zaparzamy w wodzie o temperaturze 96 stopni Celsjusza. Zieloną: w wodzie o temperaturze między 60 a 85 stopni. Herbata biała charakteryzuje się zakresem zaparzania między 70 a 85 stopni, natomiast czerwoną parzymy w 96 stopniach. Znajomość tych, w zasadzie prostych reguł, pozwoli nam odpowiednio zaparzyć herbatę!

Czy woda wpływa na smak herbaty?
Odpowiedź: Zaparzając herbatę warto zwrócić uwagę na to, z jakiej wody korzystamy. Odpowiednio dobrana woda potrafi pięknie podkreślić smak i aromat naszej herbaty, natomiast niewłaściwy jej dobór może zaburzyć odczucia smakowe! Ogólnie rzecz ujmując zaleca się stosować wodę o niskiej zawartości minerałów. Możemy stosować wodę z kranu, lecz zaleca się by była ona przefiltrowana, a czajnik w którym gotujemy wodę pozbawiony był kamienia. Jeżeli korzystamy z wody butelkowanej zwracajmy z kolei uwagę aby była to woda źródlana, nie mineralna!

Herbata Matcha - Czym jest?
Odpowiedź: Matcha to taka herbata, która produkowana jest z liści krzewów specjalnie ocienianych matami,  dzięki czemu posiada więcej chlorofilu. Roślina ta jest pielęgnowana w wyjątkowy sposób, starannie zbierana, suszona i mielona na drobny pył. Zaparza się ją inaczej niż klasyczną herbatę, dlatego, że cała zawartość produktu zanurzona jest w wodzie, bez woreczków. Co najważniejsze herbata matcha posiada nawet dziesięć razy więcej antyoksydantów niż tradycyjna herbata. Wartym podkreślenia jest w każdym razie fakt, iż jest to jedna z najzdrowszych herbat na świecie i posiada bardzo dużo witamin oraz związków mineralnych.

Herbata na zimno - Jak ją zrobić?
Odpowiedź: Herbata na zimno, czyli tak zwana metoda „cold brew” polega na przyrządzaniu pysznego napoju bez zaparzania. Tak powstały napój ma oryginalne walory smakowe, a ponadto jest delikatny i świetnie chłodzi w ciepłe dni! W herbatach przyrządzanych na zimno mogą zagustować zwłaszcza ci, którym przeszkadza gorzkawy, cierpki herbaciany smak. Co ważne, parzenie na zimno uwalnia z herbacianych liści znacznie mniej teiny oraz garbników, które nadają jej cierpkiego smak. Przygotowany na zimno napar jest delikatniejszy i zdecydowanie łagodniejszy w smaku. Na zimno można parzyć nie tylko czarną, białą czy zieloną herbatę, ale także yerba mate, rooibos, herbaty ziołowe czy owocowe.

Fluor w herbacie, czy to mit?
Odpowiedź: Absolutnie nie mit! Jedna filiżanka herbaty dostarcza średnio od 0,2–0,8 mg fluoru. Zawartość tego związku zależy w głównej mierze od gatunku herbaty. Najwięcej tego pierwiastka do organizmu dostarczymy z herbatą czarną, zaś wyraźnie mniej z zieloną, czerwoną i białą. Znikome ilości fluoru wprowadzimy do organizmu, pijąc herbatę ziołową lub kwiatową. Dodatkowo, mniej fluoru znajdziemy w herbacie liściastej, pozyskanej ze zbioru młodych liści. Warto mieć to na względzie przy doborze herbaty!

Jaki wpływ na zdrowie ma picie herbaty?
Odpowiedź: Regularne spożywanie herbaty ma bardzo dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Jej zdrowotne działanie zostało zauważone już dawno temu przez chińskich i japońskich lekarzy. W herbacie zawarte są prozdrowotne polifenole, związki te mają działanie antyoksydacyjne i spowalniające procesy starzenia, a także działają eliminując ryzyko choroby o podłożu wirusowym. Co więcej, herbata ma również korzystny wpływ na cały układ pokarmowy. Jej dobroczynne działanie daje się zauważyć już w jamie ustnej, dlatego, że zawarty w naparze fluor chroni zęby przed próchnicą. Herbata wykazuje też działanie bakteriobójcze i przeciwwirusowe.

 

NIE MA ODPOWIEDZI
NA TWOJE PYTANIE?

 

NIE MA ODPOWIEDZI NA TWOJE PYTANIE?

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl